Herstellen van een Burn out

Toen Ron voor het eerst met zijn organisatie begon, hield hij van zijn werk. Hij ging elke dag vol met passie aan het werk en hij was enthousiast over het verschil dat hij in zijn nieuwe rol kon maken.

Drie jaar later is het echter moeilijk om hem te herkennen. Nu is Ron bang om te gaan werken. Hij heeft het gevoel dat zijn werk zinloos is, hij is altijd gestrest en hij roept regelmatig ziekte op.

Dit zijn klassieke symptomen van burn out. Als je dit zelf hebt meegemaakt, is het essentieel dat je weet hoe je er van kunt herstellen, voordat je blijvende schade ondervindt aan je gevoel van welzijn en je carrière.

In dit artikel kijken we naar wat burn-out is en hoe je daarvan kunt herstellen.

Herstellen van een burn-out

Burnout gaat niet vanzelf weg; het wordt alleen maar erger, tenzij je de onderliggende problemen die het veroorzaken aanpakt. Als je de burn-out negeert, zal het je alleen maar verder schade toebrengen, dus het is belangrijk dat je zo snel mogelijk met het herstel van de burn out begint.

Herstel van een burnout is een langzame reis; geen snelle streep naar een denkbeeldige eindstreep. Je hebt tijd en ruimte nodig om te herstellen, dus haast je niet door dit proces.

De herstelstrategieën die we hieronder hebben geschetst zijn allemaal nuttig in verschillende situaties. Sommige van deze strategieën zullen voor u werken, terwijl andere niet werken, dus zoek een balans van strategieën en best practices die u goed aanvoelt. Als u denkt dat iets niet werkt, wees dan niet bang om iets nieuws te proberen.

Denk na over het “waarom” van Burnout

Je moet eerst uitzoeken waarom je een burn-out hebt meegemaakt. In sommige situaties zal dit duidelijk zijn. Andere keren zal het tijd en introspectie kosten om dit aan het licht te brengen.

Kijk eerst naar elke wrok die je voelt ten opzichte van je werk. Vaak wijzen wrokgevoelens op iets belangrijks dat ontbreekt.

Hier is een goed voorbeeld: Jennifer geeft leiding aan een team halverwege de wereld, dus haar werkdag begint vaak om 6 uur ‘s ochtends. Maar ze voelt zich boos als haar baas vergeet dat ze zo vroeg werkt en haar herhaaldelijk vraagt om laat te blijven, waardoor ze belangrijke tijd met haar familie mist.

In dit voorbeeld kwam een burn-out niet voor omdat Jennifer een hekel had aan haar werk; in feite hield ze van wat ze deed. Ze had een burn-out omdat ze ‘s avonds geen tijd met de familie kon doorbrengen.

Neem de tijd om na te denken over eventuele negatieve gevoelens die je hebt over je rol, en gebruik misschien een techniek als de 5 “Waarom” om tot de kern van het probleem te komen. Als je eenmaal de oorzaak van je burnout hebt geïdentificeerd, schrijf dan ten minste één manier op waarop je die bron van stress of ongeluk kunt beheersen of elimineren.

Een andere nuttige methode voor het identificeren van de onderliggende oorzaken van burnout is het bijhouden van een stressdagboek. Schrijf elke dag op wat de oorzaak is van uw stress en leg vast waarom de gebeurtenis stress opleverde. Stressdagboeken kunnen verhelderend zijn, zolang je ze maar redelijk lang bijhoudt.

Als je eenmaal de hoofdoorzaken van je burn-out ontdekt, kijk dan wat je kunt doen om deze op te lossen. Dit kan inhouden dat je sommige van je verantwoordelijkheden aan anderen delegeert, dat je meer autonomie aan je werk toevoegt, dat je één dag per week van huis uit werkt, of dat je zelfs van rol wisselt.

Focus op de basis

Als je een burn-out hebt meegemaakt, kan je lichaam aandacht nodig hebben. Daarom is het belangrijk om na te denken over de basisprincipes van een goede gezondheid en welzijn.

Begin met voldoende lichaamsbeweging. Tal van studies hebben aangetoond dat dit veel fysieke en mentale voordelen biedt; niet alleen helpt regelmatige lichaamsbeweging bij het verminderen van stress, maar het verhoogt ook uw stemming, verbetert uw algehele gezondheid en verbetert uw kwaliteit van leven.

Zorg er vervolgens voor dat u voldoende slaap krijgt, goed eet en de hele dag door veel water drinkt. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar drukke professionals negeren vaak hun meest elementaire behoeften. In plaats daarvan zorgen ze veel meer voor anderen en hun verantwoordelijkheden dan voor zichzelf. Dit kan bijdragen aan een burn-out.