Emotioneel tijdens een burn-out.

Heb jij last van emotionele huilbuien? Er verschijnt een zielige reclame op de televisie en je begint al te huilen. Of een kind reageert lief en begint de tranen al te voelen. Hoe kan dit? Heeft dit met een burn-out te maken? In dit artikel lees je meer over emotionele huilbuien die je kan krijgen tijdens een burn-out.

Stresssignaal

Wanneer je last hebt van een burn-out geeft je lichaam signalen dat er iets aan de hand is. Je kan te veel stress hebben en dit moet herstelt worden. Het is een soort zelfverdedigingsreactie van je lichaam. Deze signalen moet je nooit negeren! De stresssignalen kunnen bij iedereen anders zijn. Sommige krijgen last van hun darmen, andere meer slaapproblemen en weer andere krijgen last van huilbuien. Vooral in de beginfase hebben veel mensen last van huilbuien. Later in de burn-out wordt dit minder, je hebt de burn-out dan meer geaccepteerd.

Huilen is een goed teken, mensen schamen zich als ze huilen. Dit is totaal niet nodig. Als je niet huilt krop je je emoties op, dit heeft ook weer gevolgen. Bij een burn-out zit vaak veel verdriet vast, dit verdriet moet los zien te komen. Door je emoties te onderdrukken zal de stress in je lichaam niet verminderd worden. Wil je even niet huilen, probeer dan aan iets positiefs te denken. Leidt jezelf af door iets te lezen of door een leuk filmpje te kijken.

Huilen helpt echt!

Bij elke traan die er gelaten wordt bevindt zich het hormoon cortisol. Dit is een stresshormoon dat ons helpt om met stressvolle situaties om te gaan. Maar als je dit hormoon te veel in je lichaam hebt veroorzaakt het problemen. Daarom is het belangrijk dat we niet teveel van dit hormoon in ons lichaam hebben. Wanneer we overprikkeld zijn, helpt huilen om de hoeveelheid hormonen terug te dringen. Door te huilen neem je de ongezonde stress weg, dat zorgt ervoor dat je je daarna opgelucht voelt. Huilen helpt dus echt, omdat je hiermee de stress in je lichaam vermindert.

 

https://ruudmeulenberg.nl