Outplacement voor iedereen

Outplacement is tegenwoordig mogelijk voor iedereen, dus voor mensen van de werkvloer. Outplacementbureau Werkcontact houdt het zich dan ook voornamelijk bezig met het basisbeginsel van outplacement: mensen begeleiden bij het zoeken naar een andere baan.

De outplacement-kandidaten van het Haagse Outplacementbureau wordt onder meer geleerd hoe ze een gedegen sollicitatiebrief aantrekkelijk kunnen schrijven en waar ze op moeten letten bij het zoeken naar ander werk. Dat hbo’ers en academici daarin handiger zijn, is zeker niet altijd waar. Meestal schrijven hoger opgeleide mensen heel formeel. Ze hanteren vaak een stijl waarvan ze denken dat die past bij hun status. In de praktijk werkt dat lang niet altijd.

“Outplacement is gewoon goedkoper geworden”

Vroeger werd voor outplacement een aanzienlijk bedragen neergeteld. Het ook gaat om gekwalificeerd personeel en dan mag het ook wat kosten, zo was vaak de achterliggende gedachte. Maar bij Outplacementbureau Werkcontact zijn er hele andere bedragen mee gemoeid. “Dat wordt ons door collega’s vaak niet in dank afgenomen. Outplacement is gewoon goedkoper geworden,” verklaart Rein Reddingius van het van oorsprong Haagse outplacementbureau. „Wat dat betreft zijn we letterlijk baanbrekend bezig. Het idee dat voor hoger geschoolde groepen meer geld neergeteld kan worden is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig behoren reële kosten berekend te worden en je zou zelfs kunnen stellen dat mensen die hoogopgeleid zijn meer hun eigen boontjes zouden moeten kunnen doppen.”

2003, het jaar van oprichting bleek voor Werkcontact al meteen een succes. Het bureau kent een tweeledige opzet. Behalve collectief outplacement houdt het zich ook bezig met individueel outplacement. Die aanpak heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. Het bureau scoort al jaren achter elkaar een plaatsingspercentage van rond de 90 procent. “Zelfs of liever gezegd juist de doelgroep 50 plus is bij ons aan het juiste adres want ook daar behalen we klinkende resultaten”, aldus Reddingius. “We kloppen ons zelf niet graag op de borst, maar in deze concurrerende markt moet je ook niet vergeten je zelf te verkopen als outplacementbureau. Als je niet roept dat je ergens goed in bent loop je het risico dat kandidaten uiteindelijk kiezen voor een outplacementbureau wat veel minder goed presteert en daar heeft niemand wat aan”, grapt de goedlachse outplacementadviseur.

https://www.outplacementverzekering.nl